Uncategorized @fa

موارد استفاده از سنگ تراورتن

اینکه چرا سنگ تراورتن با بیش از 2000 سال سابقه استفاده هنوز از مد نیفتاده و نخواهد افتاد رنگ گرم و بافت نرم آن است که به فضا حالتی قدیمی می‌بخشد. سنگ تراورتن را می‌توان در رنگ‌های مختلف همانند : کرم، زرد، صورتی، برنز و یا اندکی مایل به قرمز یافت و دلیل آن وجود میزان کمی آهن و یا گوگرد در ترکیب سنگ است.

این سنگ طبیعتا دارای بافتی متخلخل است که هم می‌توان ظاهر آن را بصورت طبیعی باقی گذاشت و هم اینکه با مخلوطی از دوغاب آن را پر کرد تا سطحی صاف ایجاد شود. اما توصیه می‌شود به دلیل وجود منافذ زیاد از درزگیر در آن استفاده شود. ترکیبات معدنی سنگ تراورتن همانند سنگ مرمر و آهک می‌باشد بنابراین خصوصیات مشابهی نیز دارند. مقیاس سختی سنگ تراورتن حدود 3 موس است (سخت‌تر از ناخن اما کمی نرم تر از یک سکه مسی) بدین معنی که در اثر استفاده سنگین خراشیده می‌شود. ترکیبات اسیدی همانند سرکه و یا آب مرکبات باعث تخریب سطح این سنگ می‌شوند.

سنگ تراورتن در آشپزخانه

گرچه سنگ تراورتن انتخاب مناسبی برای کانتر آشپزخانه نیست اما استفاده از آن برای کاشی‌های دیوار یک آشپزخانه سنتی صحنه زیبایی را ایجاد می‌کند. سنگ تراورتن یک انتخاب طبیعی برای دستشویی، حمام، کاشی دیوار و یا کفپوش می‌باشد. و حتی پیش بینی شده پروژه سنگ کفپوش‌های موزه گتی بیش از 50 سال طول بکشد.

همانطور که معمولا در ساختمان‌های تجاری، موزه ها، دادگستری‌ها و فضاهای عمومی مشاهده می‌شود، تراورتن‌هایی که دارای روکش هستند و یا کاشی‌های بزرگ انتخابی زیبا و لطیف برای پوشش دیوارهای داخلی و خارجی می‌باشند. از نظر زمین شناسی ممکن است تراورتن یک سنگ جوان باشد اما باید این موضوع را در نظر گرفت که این سنگ در طی زمان آزمایش خود را پس داده است Roman colosseum در خصوص سنگ‌های تراورتن دلیل انکار ناپذیری را بیان می‌کند و آن هم ساخته شدن ساختمان‌های قدیمی از ترکیبی از سنگ‌های جوان است.

10 مورد از استفاده‌های مدرن سنگ تراورتن

قرن‌هاست که از تراورتن برای ساختن شگفتی‌های نفیس معماری استفاده می‌شود، که تا به امروز نیز پابرجا مانده است همچنین دوام و زیبایی پایدار این سنگ باعث شده سازندگان و صاحبان ملک در پروژه‌های ساخت و ساز خود از آن به عنوان سنگفرش و یا کاشی استفاده کنند. این سنگ طبیعی بسیار پرکاربرد است، می‌توان از آن در شماری از فضاها اعم از داخلی و خارجی استفاده کرد. در این متن قصد داریم 10 کاربرد برتر این سنگ را که ساکنان و سازندگان در پروژه‌های خود از ان استفاده می‌کنند را ذکر کنیم :

  • کف و دیوارها

وقتی صحبت از سنگفرش‌ها و دیواره می‌شود، تراورتن یک انتخاب مناسب است، آشپزخانه‌ها، راهروها، سرسراها و سرویس‌های بهداشتی همگی می‌توانند از مزایای استفاده از سنگ تراورتن بهره‌مند شوند، سنگی که به فراخور دکوراسیون‌های مختلف نماهای متفاوتی دارد و همچنین استحکام بالایی جهت استفاده در محل‌های پر رفت و آمد، می‌توان گفت دیوارهای کاشی کاری شده با این سنگ انتخاب محبوبی برای لابی هتل‌ها و یا مراکز همایش هستند.

  • صفحه رویی کابینت آشپزخانه و کاشی‌ها

سنگ تراورتن خواه در آشپزخانه و خواه در حمام یک متریال عالی بشمار می‌آید. از این رو که هم تمیز کردن آن به آسانی انجام می‌شود و هم اینکه تغییر بسیار زیادی در جلوه فضا، بدون نیاز به بازسازی اساسی ایجاد می‌کند نکته جالب این سنگ ترکیب شدن آن با طر ح‌های مختلف به دلیل وجود سایه روشن‌های متفاوتش می‌باشد.

  • محفظه‌های دوش

برخی از انواع سنگ‌های تراورتن جهت استفاده در حمام‌ها کاملا آب بندی شده‌اند و غیر قابل نفوذ می‌باشند، استفاده از این سنگ‌ها نه تنها باعث زیباتر شدن فضای حمام می‌شود بلکه عدم مشاهده لکه‌های آب بر روی این سنگ‌ها اسباب راحتی آن دسته از افرادی که هر روز وقت تمیز کردن حمام را ندارند فراهم می‌گردد.

  • شومینه

برای ساخت شومینه‌ای چشمگیر که قرار است به یک کانون گرم در اتاق نشیمن تبدیل شود می‌توان از سنگ‌های تراورتن برای اطراف آن استفاده کرد و یک طاقچه نیز در بالای آن ساخت.

  • کف استخر

درصورتی که شما در حیاط خانه خود استخر دارید، سنگ تراورتن یک انتخاب شگفت انگیز برای کفپوش استخر شما به حساب می‌آید، بدین ترتیب که نه تنها از لیز خوردن شما در اطراف استخر جلوگیری می‌کند بلکه در روزهای گرم تابستان نیز خنک می‌ماند و شما به راحتی می‌توانید در کنار آن قدم بزنید بدون اینکه پا هایتان بسوزد. قرنیزهای اطراف استخر هم ظاهری یکپارچه را برای شما به نمایش در می‌آورد و هم آن را به یک واحه ی آب گرم تبدیل می‌کند.

  • ورودی‌های اختصاصی

ورودی‌های بتنی در خانه‌ها هیچ جذابیت ظاهری ندارند، اما سنگفرش تراورتن می‌توانید این فاکتور را به ملک شما اضافه کند که این امر بر زیبایی خانه شما می‌افزاید همچنین سنگ تراورتن در برابر ساییدگی، چرخه گرما و ذوب شدن مقاوت بالایی دارد.

  • محفظه (گودال) آتش

اگر دوست دارید فضایی سرگرم کننده در حیاط خانه خود ایجاد کنید، گزینه‌ای بهتر از یک محفظه آتش وجود ندارد، چیزی که شما را در کنار خانواده و یا دوستان در شب‌های خنک تابستان و یا پاییز گرد هم می‌آورد. دستگاه‌هایی وجود دارند که می‌توانند سنگ‌های تراورتن را بسیار زیبا قالب گیری کنند و فضای دلخواه شما را بوجود بیاورند.

  • حیاط و پاسیو

چه در حیاط یک خانه و چه در حیاط یک هتل استفاده از سنگفرش تراورتن انتخاب چشمگیری است که میهمانان شما را خیره خواهد کرد. استفاده از این سنگ یکی از نشانه‌های خوش ذوقی شماست. به این دلیل که می‌توان آن را با انواع سنگ‌هایی که برای دکوراسیون خارجی بکار برده می‌شوند مطابقت داد و همچنین الگوهای بسیاری وجود دارند که می‌توان از آنها برای چیدمان استفاده کرد.

  • راهروها و مسیرها

راهرویی که شما را به سمت درب ورودی هدایت می‌کند و یا مسیری که میهمانان شما را به باغ می رساند می‌توانید با استفاده از سنگ فرش‌های طبیعی جذاب‌تر کنید، بهترین قسمت این ماجرا نصب آسان سنگ فرش‌های تراورتن می‌باشد.

  • پله‌ها

در داخل و یا خارج، کاشی و سنگفرش تراوتن می‌توانید راه پله‌ای خیره کننده ایجاد کنید. درصورتی که شما به یک پلکان برای ورودی منزل خود احتیاج دارید تراورتن می‌توانید یک انتخاب زیبا برای شما باشد.


انواع سنگ تراورتن

تراورتن ابیانه سفید

اگر بخواهیم از روشن‌ترین و یکدست‌ترین سنگ تراروتن نام ببریم، می‌توانیم سنگ تراورتن ابیانه سفید را معرفی کنیم. این سنگ با ماندگاری بالا و کیفیتی که دارد، می‌تواند نمایی زیبا برای هر ساختمان خلق کند. ساب پذیری بالا و برش راحت آن، باعث شده که بتوان از این سنگ در ابعاد مختلفی تولید داشته باشیم. سنگ تراورتن ابیانه سفید به علت خلل‌هایی که دارد، بسیار سبک است و برای نمای ساختمانی گزینه بسیار مطمئنی خواهد بود. سنگ تراورتن ابیانه از چگالی کمتری نسبت به سایر سنگ‌های تراورتن برخودار است و نوع رسوب آن کم تراکم است. علاوه بر نما می‌توان در محیط داخلی ساختمان نیز از یان سنگ زیبا استفاده کرد.

تراورتن حاجی آباد

سنگ تراورتن حاجی آباد به عنوان معروف‌ترین سنگ تراورتن شناسایی می‌شود. این سنگ از سالیان دور تا به حال در صنعت ساختمان سازی کاربرد داشته است. تراورتن حاجی آباد دارای تم رنگی کرم، شکلاتی و بژ می‌باشد. این سنگ به علت تخلخل کمتر و ساب پذیری بیشتر، مقاومت بالاتری نسبت به سایر تراورتن‌ها دارد. عمده کاربرد این سنگ زیبا در نمای اصلی ساختمان است که می‌تواند ظاهری بسیار زیبا برای ساختمان شما خلق کند. این سنگ ساختمانی دارای رنگ و سورت‌های مختلفی است که شما می توانید طبق نیازتان خریداری نمایید. دیگر کاربردهای این سنگ استفاده در نماهای داخلی و محوطه سازی می‌باشد.

تراروتن کاشان

سنگ تراورتن کاشان که جزء تراورتن‌های محبوب شناخته می‌شود، در رنگ‌های شکلاتی، کرم و گردویی در بازار موجود است. استفاده از این سنگ با رنگ‌های زیبایی که دارد جلوه خاصی به ساختمان شما می‌بخشد. سنگ تراورتن کاشان از تخلخل پایینی نسبت به سایر تراورتن‌ها برخوردار است و مقاومت فشاری بالایی دارد. ساب پذیری خوبی که سنگ تراورتن کاشان دارد، باعث شده تا سنگی براق و صاف در ساختمان داشته باشید. از دیگر ویژگی‌های این سنگ می‌توان به وزن کم، قیمت مناسب و سایندگی بسیار کم آن اشاره کرد. سنگ کاشان سورت‌های مختلفی دارد که با توجه به بودجه و سلیقه می‌توانید انتخاب کنید.

سنگ تراورتن طرق

یکی دیگر از سنگ‌های پر مصرف ساختمانی، سنگ تراورتن طرق می‌باشد. این سنگ در رنگ‌های شکلاتی، بژ و کرم در بازار یافت می‌شود. سنگ تراورتن طرق شباهت زیادی به تراورتن حاجی آباد دارد، به دلیل قیمت مناسبی که این سنگ دارد، می‌تواند جایگزین بسیار خوبی برای سنگ حاجی آباد باشد. کاربرد سنگ طرق عموماً در نمای اصلی و در برخی موارد در نمای داخلی ساختمان است. از سورت‌های ضعیف‌تر این سنگ نیز می‌توان جهت تهیه جدول‌های سنگی و در پوش‌ها استفاده کرد. همچنین از نوع چرمی و ساییده سنگ تراورتن طرق در ساخت مصنوعات سنگی مانند طراحی و گیوتین استفاده می‌کنند.

تراورتن عسلی تکاب

از پرکاربردترین سنگ‌های ساختمانی می‌توان به سنگ تراورتن عسلی تکاب اشاره داشت. این سنگ با ظاهر زیبا و جذابی که دارد، مورد توجه بسیاری از معماران و ساختمان سازان قرار گرفته است. سطح روی این سنگ از موج‌های خاص و منظمی تشکیل شده است و رنگ کرمی عسلی آن به زیبایی سنگ افزوده است. به علت  طرح و رنگ خاصی که تراورتن تکاب دارد، از این سنگ عمدتاً در نماهای رومی استفاده می‌شود که نمای بی‌نظیری را خلق می‌کند. علاوه بر این از سنگ تکاب در بخش‌های داخلی ساختمان  مانند دیواره‌های داخلی و نماهای مدرن و شکیل نیز استفاده می‌کنند.

تراورتن آبگرم

یکی دیگر از انواع سنگ‌های تراورتن سنگ تراورتن آب گرم می باشد این سنگ از لحاظ ظاهری دارای رنگ کرم و راه‌آهن سفید شیری است درجات ضعیف‌تر از آن در رنگ‌های کرم زیتون نیز دیده می‌شود چسبندگی عالی به ملات دارد و رنگ روشن آن باعث جذاب و روشن شدن نمای ساختمان می‌شود سنگ تراورتن آبگرم مقاومت بالایی در برابر شرایط مختلف آب و هوایی مانند گرما و سرباز به کاربرد اصلی این سنگ به دلیل رنگ کرمی و قابلیت هایی که دارد بیشتر در نمای ساختمان می باشد.

 

تراورتن چگونه تشکیل می‌شود؟

تراورتن‌ها سنگ (توف)های آهکی نیز نامیده می‌شوند.این‌ها سنگ‌های رسوبی شیمیایی . ارگانیکی هستند که عمدتا از بلورهای کلسیم کربنات (کلسیت و آراگونیت) تشکیل شده‌اند. ذخایر سنگ تراورتن هنگامی تشکیل می‌شود که آب‌های غنی از بی کربنات،  دی اکسید کربن را به جو و موجودات گیاهی دهد. متعادل سازی مجدد این واکنش شیمیایی(که پدیده “کارست”نامیده می‌شود) به معنی رسوب کلسیم کربنات است:

از نظر پیدایشی دو نوع اصلی از سنگ تراورتن شناخته شده است: تراورتن‌های حرارتی و آن‌هایی که توسط آب در دمای محیط تشکیل می‌شوند. تراورتن‌های حرارتی  در نتیجه ته نشینی نمک از آب‌های معدنی گرم تشکیل می‌شوند. خنک سازی این آب‌ها و تفاوت فشار کربن دی اکسید بین اتمسفر و سیستم آبخوان حرارتی باعث تولید پلاک‌های  گسترده و قطور تراورتن می‌شود و اثر ته نشین شدن با سرعت بیشتری اتفاق می‌افتند. در این شرایط پوشش گیاهی سهم ناچیزی در فرآیند ته نشینی دارد، و نقش احتمالی آن ایجاد یک داربست و یا محافظ برای تهنشینی کلسیم کربنات است. این نوع سنگ‌های تراورتن به علت وجود گسترده آب‌های گرم (به وجود آمده از اتشفشان اخیر) در مرکز زمین بسیار رایج است.

منابع ایجاد سنگ

تراورتن‌هایی که توسط آب در دمای محیط ایجاد می‌شوند عموما با منابعی همراه با درصد بالای نمک در ارتباط هستند. تعادل در غنی سازی بی کربنات کلسیم از آب‌های زیرزمینی با فشار کربن دی اکسید موجود در خاک بیشتر از هوای موجود در جو است.

وقتی آب‌های زیرزمینی در حالت محصور شده نمی‌باشند آن گاه کربن دی اکسید محلول در آن‌ها با هوا وارد واکنش می‌شود به این صورت که خود را با یک گاز که از نظر ترکیبی به آن شبیه است به تعادل می‌رساند،  درنتیجه کمبود کربن دی اکسید پدیده انحلال(کارست) را به سمت رسوب کلسیم کربنات با هدف تشکیل رسوبات کلسیت سوق می‌دهد. ازدست رفتگی کربن دی اکسید در نزدیکی چشمه‌ها و مناطقی که تلاطم آب مطلوب است (همانند آبشار ها)  شدیدتر می‌باشد. بیشترین سهم در کمبود کربن دی اکسید از ارگانسیم‌های فتوسنتز مرتبط با این نوع محیط حاصل می‌شود. پوشش گیاهی منطقه نقش ویژه و پراهمیتی در عملیات فیلتر ‌کردن دارد، بدین ترتیب که مولکول‌های کلسیم کربنات توسط فیلم‌های جلکی و بریوفیت‌هایی که در این محیط ایجاد می‌شوند حفظ می‌گردند، نتیجه یک احتباس مطلوب تشکیل توده‌های تراورتن است.

تماشای تشکیل سنگ‌ها

زمانی که نحوه تشکیل سنگ‌ها را در ذهن خود تصور می‌کنیم، به طور ناخودآگاه ذهن ما به سمت زمان‌های باستانی زمین در گذشته و یا یک جهان زیرین سوق داده می‌شود، هرچه باشد سنگ‌ها تاریخ زمین را ثبت می‌کنند و عملکرد درونی آن را نشان می‌دهند.

تراورتن یک سنگ متفاوت است، در صورتی که شما در جای مناسبی باشید می‌توانید شکل واقعی آن را در مقابل چشمان خود ببینید، مکان‌های بسیاری در کره زمین وجود دارند که این امکان را برای شما فراهم کنند.

تراورتن از آب گرم ایجاد می‌شود

سنگ تراورتن از آب چشمه‌های غنی از کلسیم تشکیل می‌شود، در پارک ملی یلوستون آمریکا، سنگ تراورتن در اثر واکنش سنگ آهک و آب گرم در یک منطقه گسلی به وجود می‌آید. داستان ما با یک محفظه وسیعی از ماگمای نیمه ذوب شده که در حدود 5 مایلی زیر پارک قرارد دارد آغاز می‌شود. این ماگما منبع تمام فوران‌های آتشفشانی گذشته یلوستون است، امروزه با اینکه آتشفشان یلوستون در حالت سکون است اما یادآور فراوانی چشمه‌های آب گرم، آبفشان‌ها، بخارها و گرمای فوق العاده زیر زمینی است. و تمامی این موارد از جریان یافتن آب‌های زیر زمینی از میان سنگ‌های گرم ایجاد می‌شود.

سفره‌های عظیم آب گرم زیرزمینی از میان لایه‌های سنگ‌های آهک عبور می‌کنند که در این بین آب گرم مقداری از این سنگ‌ها را در خود حل می‌کند و در نهایت آبی سرشار از مواد معدنی در امتداد یک گسل به سطح زمین سفر می‌کند، آب داغ از دهانه چشمه خارج شده و ایجاد رسوب کلسیت می‌کند. ماده تشکیل دهنده سنگ آهک و تراورتن هردو کلسیت است اما به روش‌های مختلف تشکیل می‌شوند (سنگ آهک در محیط‌های دریایی و از بقایای پوسته‍‌های صدف‌های دریایی مرجان‌ها و کلسیت حل شده در آب  تشکیل می‌شود)، چشمه‌های آب گرم برخی سنگ‌های آهکی زیرین را در خود حل می‌کند و مجدد آنها را در چرخه بازیافت به عنوان تراورتن به صورت رسوب در می‌آورد.

چشمه‌های تولید کننده سنگ

بخشی از لذت تماشای شکل گیری سنگ‌ها در زمان حال روشن شده گذشته باستانی آنها برای ماست. یک قاعده اساسی در زمین شناسی است که می‌گوید: (امروز کلید گذشته است). فرآیندی که امروز اتفاق می‌افتد اطلاعاتی در خصوص چگونگی این اتفاق در مدت‌ها پیش به شما می‌گوید. در خصوص سنگ تراورتن، زمانی که شما درحال پرسه زدن در چشمه‌ها و استخرها هستید می‌توانید هزارن بافت و الگوی مختلف را مشاهده کنید، این تنوع ناشی از تغییر در میزان جریان آب، دمای آب و انواع میکرو ارگانیسم‌های موجود است.

به طور متوسط چشمه‌های گسترده فعال به طور حیرت انگیزی هرساله ضخامتی برابر با 8 اینچ به سنگ‌های جدید اضافه می‌کند. گستره عظیم رنگ‌های پادگانه‌های تراورتنی شامل رنگ سفید خالص رنگ‌های طلایی، سبز، نارنجی و قهوه ای می‌باشد قابل توجه است که این گستره رنگ ها از برگرفته از باکتری‌های گرمادوستی بوجود می‌آید که در آب گرم رشد می‌کنند. چشمه‌های فعال نمایانگر ردپای باکتری های رنگارنگ است و این در حالی است که رنگ بخش‌های غیرفعال چشمه‌ها به دلیل عدم وجود میکروارگانیسم‌ها جهت افزودن رنگ سفید خالص است.

با افزایش سن سنگ‌های تراورتن رنگ آنها متمایل به خاکستری می‌شود، با مشاهده رنگ این سنگ‌ها می‌توان قدمت آن ها را تشخیص داد بدین صورت که هرچه رنگ خاکستری تیره‌تر باشد آن سنگ قدیمی‎‌تر است. هرآنچه که در چشمه‌های آب گرم بیفتد با کلسیت پوشیده می‌شود، برگ، چوب و یا حتی پر ! جای تعجب ندارد که چند عینک آفتابی و کلاه نیز در تعطیلات تابستانی در چشمه‌های آب گرم افتاده و تا ابد در لایه های تراورتن محصور شده و تبدیل به فسیل شده‌اند.

معدن تراورتن

معادن تراورتن معمولا محل جوشش چشمه‌های آب گرم هستند. این چشمه‌ها حدود 50.000 سال پیش در آنجا وجود داشتند، شاید این زمان از نظر افراد عادی بسیار زیاد بنظر بیاید اما از نظر یک زمین شناس یک رویداد اخیر است. معدن کوچکی که اکنون غیر فعال است به شما اجازه می‌دهد تا یک نگاه اجمالی به بافت سنگ‌ها و عملیات استخراج آن بیندازید، دیوار های صافی که تراشیده شده‌اند و نمایی از برش‌های لایه لایه جلوه زیبایی از سنگ تراورتن را به نمایش می‌گذارد.

علامت‌هایی که توسط مته‌ها ایجاد شده چگونگی جدا شدن بلوک‌های بزرگ سنگ از دیوار ها را نشان می‌دهد که یادآور همان لایه‌های نازک موجو در یلوستون می‌باشد. زمانی که از چشم انداز معدن به طاق ورودی معرف پارک یلوستون نگاه می‌کنید چشمه‌های بزرگ آب گرم را می‌بینید که با رنگ سفیدشان منظره چشم نوازی را ایجاد می‌کنند. روزی می‌رسد که این چشمه‌های عظیم آب گرم متوقف می‌شوند و جایی دیگر در همان نزدیکی چرخه را از نو آغاز می‌کنند.

سنک تراورتن ایتالیایی سنگی محبوب در طول زمان

روند تشکبل سنگ تراورتن می‌تواند در هر مکانی که ترکیبی از آب گرم و آهک باشد اتفاق بیفتد. معادن سنگ تراورتن عمدتا در ترکیه، مکزیک، چین، پرو، و ایران وجود دارد. اما در این بین سنگ تراورتن ایتالیایی ممکن است گیراترین تاریخچه را داشته باشد. چشمه‌های آب معدنی وزوویوس و روم با همان گرمای زمین در محله Bengi di Tivoli یک لایه عظیم از سنگ تراورتن ایجاد کرده است که ضخامت آن بیش از 300 فوت است و از 200.000 سال پیش شروع به شکل گیری کرده است. ( باز هم200.000 سال بسیار جوان است؛ یک گرانیت معمولی هزار برابر یا حتی ده هزار برابر قدیمی تر است!)

معدن Tivoli در خارج از رم بیش از دو هزار سال است که تولید سنگ می‌کند. در دوران روم باستان ، سنگ تراورتن تیوولی به دلیل اینکه در دسترس بود و برش و شکل دهی آن نسبتاً آسان بود ، به مصالح ساختمانی محبوب مردم تبدیل شد. درطول نسل‌ها محبوبیت این سنگ همچنان ادامه داشته است و ذخایر گسترده تیولی همچنان به تامین مواد برای ساختمان‌ها در سراسر جهان ادامه می‌دهند. جالب توجه است که همان تراورتن مورد استفاده سنگ تراشان رومی برای ساخت سازه‌های نمادین مانند فروشگاه بزرگ شهر روم (colosseum) امروزه برای ساختارهای مدرن و زیبا استفاده می‌شود.

بافت تراورتن چگونه خود را از سار سنگ‌ها متمایز می‌کند؟

این سنگ هیچ گونه نقطه ضعفی ندارد و بسته به انواع مواد معدنی موجود در آن به همگام شکل گیری سایه‌های ظریف بسیاری از رنگ‌های مختلف در آن مشاهده می‌شود. جذابیت واقعی سنگ تراورتن در بافت متمایز آن است که ناشی از منافذ موجود در آن به همگام شکل گیری است. برخی تراورتن‌های مدرن پس از برش خوردن به شکل کاشی با اپوسکی رزین پر می‌شوند که این عمل باعث مسطح شدن و سخت شدن سطح سنگ می‌شود و درنتیجه آن صفحاتی ساخته می شوند که سطحی صاف دارند و به راحتی تمیز می شوند. در صورتی که منافذ سنگ با رزین پر نشود با گذر زمان پر از خاک می‌شود، به همین دلیل است که مردم اغلب سنگ تراورتن را برای استفاده در کف ترجیح می‌دهند.

اما سنگی به این شکل جلوه‌ای روستایی به فضا می‌دهد. اگر از سنگ تراورتن برای کف استفاده می‌کنید، بافت پر شده و پر نشده سنگ تراورتن در گردگیری روزانه آن تفاوت ایجاد می‌کند. زمانی که از تراورتن‌هایی که منفذ های باز دارند به عنوان پوششی بر روی دیوارها استفاده می‌کنند با تغییر تابش نور خورشید جلوه‌ای متفاوت ایجاد می‌کنند. برخی صفحات بصورت دقیق برش خورده‌اند که هنگام نصب برای پر کردن درزها نیازی به دوغاب ندارند، اما دسته دیگری که به این صورت نیستند انتخاب‌های مناسبی برای ساخت حوضچه‌هاست و استفاده از آن باعث تغییر در شرایط رطوبتی  می‌شود.

تراورتن سنگ نرمی است پر از حفره‌های کوچک ،که همین حفره‌ها تغییرات بسیاری را در بافت آن ایجاد می‌کند و دلیل آن این است که تراورتن یک سنگ طبیعی است و از معادن استخراج می‌شود تا اینکه بصورت مصنوعی در کارحانه ساخته شود. اگر در خانه خود از سنگ تراورتن استفاده می‌کنید بهتر است که آن را از فروشگاه‌های معتبر انتخاب کنید تا بتوانید انواع مختلف سطح را شخصا بررسی کنید.

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *